When in Barcelona

We zijn nu al bijna twee weken terug van Barcelona en… wat voor een coole stad is me dat, zeg?! Ik wilde er al lang eens naartoe en deze topstad heeft me zeker en vast kunnen bekoren! Lees je mee?

Barcelona, zo met die typische Spaanse ‘s’, wat een topstad. Ik wil jullie meevoeren doorheen m’n Spaanse citytrip maar niet té uitgebreid. Geen dag per dag overzicht, wel een korte blog post over de fijne dingen, to do’s en to see’s in deze Catalaanse stad.

We boekten onze vliegtickets via Cheap Tickets, dezelfde website waar we onze tickets voor Bali kochten. Per persoon betaalden we €55 per ticket, heen en terug. Er kwamen nog wat reservatiekosten bij maar al bij al was onze vlucht erg goedkoop. We wisten dat Ryanair een grote staking gepland had maar wij reisden net voordien, gelukkig.

Via hotelwebsites zijn we begonnen met een hotelzoektocht maar tevergeefs. Allemaal zo duur! We probeerden daarom het concept van Airbnb waarbij we op een goedkope manier, ergens bij mensen thuis, konden overnachten. Twee nachten hier, twee nachten daar. In het totaal gaven we zo’n €200 voor twee personen voor vier nachten uit. Goed, hè? Probeer het ook eens!

Ten eerste: hoe op het vliegveld geraken?

  • De trein (denk aan de DIABOLO-toeslag!)
  • Laat iemand jou/jullie afzetten (zo vermijd je eventuele parkeerkosten)
  • Vind een goedkope shuttledienst (FlixBus, Flibco,…) bij jou in de buurt
  • Vind een goedkopere parking

Dat laatste puntje hebben wij gedaan! Wij parkeerden onze wagen op Discount Parking 2 en namen dan een bus van De Lijn (inbegrepen in ticket). 5 tot 10 minuten later stonden we in de vertrekhal. We betaalden zo’n €44 voor 5 dagen.

Second: openbaar vervoer in Barcelona

  • Niet al te duur
  • Om de 5 minuten (soms zelfs minder) een metro
  • Makkelijk
  • Op tijd

Ik raad je aan, zeker als je enkele dagen in Barcelona verblijft, een metrokaart te nemen. We betaalden €28.50 per persoon voor 4 dagen. Dan kan je bus en metro à volenté nemen.
Dus laat je bij aankomst in de luchthaven niet verleiden door een taxirit. Je betaalt misschien iets minder dan in België maar het komt nog steeds véél duurder uit. Op Ubers moet je ook niet rekenen. Neem het heft in eigen handen en neem de metro! ’t Is echt een makkie.

Cultuur

In Barcelona keek ik er enorm naar uit om Sagrada Família te zien. Logisch. Wie niet? Eerlijk is eerlijk: zot toeristisch, maar als je daar doorheen kunt kijken, eenmaal je binnen bent, je staat versteld van hetgeen je te zien krijgt. Ik werd er zowaar stil van.
Het was dan ook een mooie zonnige dag en we hadden het geluk dat de zon zo mooi binnen scheen. Het effect is echt héél erg mooi.
Tip: tickets op voorhand bestellen (via de website). Niet alleen goedkoper maar zo vermijd je ook de lange wachtrij.

Ook Casa Battló, één van Gaudí’s meesterwerken uit 1877, is zeker de moeite waard. Again, veel toeristen, maar probeer erdoor te kijken. Met een gsm in de hand en een koptelefoon op je hoofd trek je doorheen het huis. Als je de smartphone voor je houdt, krijg je er beelden op te zien van hoe het vroeger was of hoe het eraan toeging. Via de headset krijg je alle informatie te horen.
Tip: tickets op voorhand bestellen (via de website). Niet alleen goedkoper maar zo vermijd je ook de lange wachtrij.

Park Güell, het bekende stadspark, waar ook werk van Gaudí te bewonderen is, moet zeker op je to do list staan. Bij mooi weer extra leuk, natuurlijk! Er is een betalend deel, om echt in het park te mogen en er is een gratis gedeelte, waarbij je gewoon een leuke wandeling kan maken. Lekker chill, op het gemak. Hoewel het ook op de koppen lopen is.
Tip: tickets op voorhand bestellen (via de website). Niet alleen goedkoper maar zo vermijd je ook de lange wachtrij.

Het enige irritante hierbij is dat er veel illegale verkopers ronddwalen. Ze leggen hierbij een laken op de grond en gaan toeristen van alles verkopen: souvenirs, flesjes water of maken zelfs een foto met een parkiet op je schouder -als je betaalt natuurlijk-
Deze mannen vind je trouwens ook terug rond de haven. Daar staat een bord dat het verboden is van deze mannen te kopen maar ze zijn o-ve-ral. Zeker ’s avonds. Ze verkopen namaakproducten. Denk maar aan handtassen en schoenen van bekende merken.

Eten

Er werd mij via sociale media Carabela aangeraden. Een tof cafeetje waar je de lekkerste nacho’s en de beste cocktails kon krijgen. Die persoon (ik weet niet meer precies wie mij dit aanraadde!) had zo hard gelijk! We zijn er zelfs twee keer geweest 🙂
€6 voor een small portie (genoeg voor twee personen – bij wijze van grote snack of hoofdgerecht) warme kraakverse nacho’s, warme kaassaus, geraspte kaas, tomaatjes en jalapeños. Rond diezelfde prijs voor een rijkelijk gevulde cocktail.

Naar het schijnt kon je goed ontbijten bij Brunch & Cake. Mijn vriend en ik vonden het persoonlijk het wachten niet waard. We hebben 10 tot 15 minuten in een rij aangeschoven alvorens we een plaatsje konden bemachtigen. We hadden er al een douche en een metrotrip opzitten toen dus je kan geloven dat we nu wel écht gewoon wilden ontbijten. Ik kreeg de lekkerste karamel latte voorgeschoteld maar de smoothie en chocolade pannenkoeken waren een misse keuze -ligt aan mezelf-
Mooie inrichting. Zelfde prijzen als in België.
Ik probeer het nog ’s ik terug in Barcelona ben maar ben eerder geneigd te gaan ontbijten bij Trópico.

Hier vond ik al iets meer mijn ding. Ik ging voor de welgekende acai bowl en een verse juice. Héérlijk! Kom ik zeker terug 🙂

Flax & Kale is nog één van die zaken die je moet gedaan hebben. Denk groen, denk healthy. Met z’n drie vestigingen in Barcelona bots je zeker tegen eentje aan! Schart iets meer in je portemonnee want je betaalt hier ietsje meer.
Het interieur is ook echt #goals

De lekkerste paella vind je bij Barraca (Bareceloneta) – Reserveer hier zeker je tafeltje boven met zicht op zee!

De beste tapas vind je bij La Luna, een donker maar gezellig restaurantje (Bareceloneta)

Nog wat plaats over? Strompel terug richting haven en ontdek Eyescream & Friends. Een speciaal ijsje met lekkere toppings, in een eco-friendly en grappige verpakking. €4.50 per tray.

Fan van chocolade? Dan vind je bij Chök zeker wat lekkers. Ik ging voor twee donuts… MMMMMM 🙂

Fun

In de zijstraten van La Rambla kan je fijn shoppen! Winkels van bij ons maar ik ontdekte er bijvoorbeeld de winkel Terranova, wat ik nog niet kende, met héél aantrekkelijke prijsjes 🙂 Shopping time!

Waait het hard aan het strand? Grote kans dat je kan surfen! Boek je surfles en go with the flow 🙂
Geen zuchtje wind en geen wolkje aan de hemel? Perfecte timing voor wat handoekliggen 😉

Ga zeker de overdekte markt Mercat de la Boqueria aan La Rambla bezoeken! Niet alleen om hier en daar iets lekkers te eten maar gewoon om wat rond te kijken. Let gewoon op je gerief en geniet!

Natuuuurlijk heeft Barcelona zoveel meer in z’n mars maar dit zijn de dingen die ik alvast aanraad te doen!

Plaats een reactie